اخبار و مقالات

​بخش کشاورزی سیاست تامین امنیت غذایی در اقتصاد مقاومتی را محقق کرده است
تاریخ انتشار : 1395/5/19 ساعت 10:56:39



بخش کشاورزی سیاست تامین امنیت غذایی در اقتصاد مقاومتی را محقق کرده است
۰۹:۱۵ (سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

رییس سازمان برنام و بودجه کشور گفت: بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی سال گذشته کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این بخش توانسته یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تامین امنیت غذایی کشور را محقق کند.

به گزارش فودنابه نقل از ایرنا، «محمدباقر نوبخت» روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران نوبخت با یادآوری اینکه نرخ رشد کشور در سه ماهه نخست امسال هنوز نهایی نشده است و هفته آینده اعلام می شود، اظهارد اشت: آمار بخش کشاورزی تا 17 مرداد نشان می دهد که بیش از 10 میلیون و 151 هزار تن گندم به ارزش بالغ بر 12 هزار و 964 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی افزود: تاکنون شش هزار و 95 میلیارد تومان از ارزش گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است و حدود شش هزار و 800 میلیارد تومان باقی مانده به سرعت تامین مالی خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: این میزان خرید از نظر وزنی بیش از 35.9 درصد افزایش نشان می دهد و امیدواریم رشد اقتصادی بخش کشاورزی متفاوت از پارسال که 5.5 درصد بود، باشد.
نوبخت درباره خرید چای از کشاورزان نیز گفت: تا به امروز 90 هزار و 500 تن برگ سبز چای از کشاورزان به ارزش 165 میلیارد تومان خریداری شده است که با احتساب 32 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده و نیز پرداختی های مربوط به گذشته تاکنون 140 میلیارد تومان تخصیص و پرداخت در این بخش صورت گرفته است.
وی درباره تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران توضیح داد: باید درآمد دولت محقق و به خزانه واریز شود که به دنبال آن بتواند پرداخت های مربوط به مطالبات کشاورزان، طرح های عمرانی، پرداختی های کارکنان و سرانه درمان را به بخش های دیگر پرداخت.
وی تاکید کرد: تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران به دلیل بی توجهی دولت نیست بلکه بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی سال گذشته کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این بخش توانسته یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر امنیت غذایی کشور را محقق کند.
معاون رییس جمهوری با یادآوری نگاه ویژه رهبر انقلاب و رییس جمهوری به کشاورزی اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل اهمیت این بخش دولت حدود سه میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای خرید و ذخیره سازی گندم اختصاص داد.
وی یادآور شد: آنچه از آن به عنوان رکود اقتصادی یاد می شود، مربوط به بخش صنعت است که رشد متوسط این بخش در سال گذشته 0.6 درصد بود.